تغییرات سریع در فناوریهای دیجیتال در حال عوض کردنِ شکل روزنامهنگاری است. اکنون بیش از هر زمان دیگری، اقتدار روزنامهنگاران و سردبیران دارد محک میخورد.
بر اساس گزارش رسانه فمیلی وب، شناسایی فیک نیوز به هیچ وجه آسان نیست. پژوهشی که در دانشگاه استنفورد در سال گذشته انجام شده نشان میدهد که دانشجویان در تفاوت گذاشتن میان محتواهای آنلاین گوناگون − محتوایی که با پول ساخته میشود، محتوای جعلی و محتوای معتبر − بسیار بد عمل میکنند.
خبرهایی که انگیزهی ایدئولوژیک ندارند اما اغلب هیچ مبنایی در واقعیت ندارند. هدف اصلی این نوع از فیک نیوز این است که ترافیک شبکه را بالا برده و در نتیجه درآمد تبلیغاتی کسب کنند. برای مثال بیشترِ وبسایتهایی که خودبهخود بالا میآیند (pop-up) در این دسته جای میگیرند.
"فیک نیوز" مفهومی بود که چند سال پیش خط اول رسانه های غربی شده بود. از نظر ما شبیه یک نمایش لوس شکم سیری بود وسط این همه سفره بی نان و جنگ و تجاوز. اما واقعیت این بود که غربی ها زودتر از ما به زمین سفت خورده بودند.